Γιόχαν γκότλιπ
Φίχτε
1762–1814
Ο ελεύθερος
κόσμος της Ατομικότητας
§1
Πού εδράζεται το αίτημα για μια νέα
σύλληψη της ατομικότητας; Σε ένα σύστημα των Εγώ ή
των ατόμων, το οποίο προορίζεται να συγκροτήσει την αυθεντικότητα του κόσμου ως
ενός ελεύθερου
κόσμου των ατόμων. Στο πλαίσιο της νεώτερης μεταφυσικής, τα
άτομα-μονάδες απηχούν απευθείας, χωρίς διαμεσολαβήσεις προεπιλεγμένων
καθολικοτήτων, συμπτύξεις του Ενός, ας πούμε του θεού ή της Μιας ζωής. Αυτές οι
συμπτύξεις, ειλημμένες ενδοκοσμικά ως συμπτύξεις ή συμπυκνώσεις
επί
μέρους Εγώ, συνιστούν για τον Φίχτε αναγκαίες συνθήκες για κάθε
συνείδηση και αυτοσυνείδηση. Η
συνείδηση, ως εκ τούτου, γίνεται ή αποδεικνύεται πραγματική
συνείδηση
του εαυτού όχι σε μια θεωρησιακή της σύλληψη παρά μόνο και κύρια στην
πρακτική της εκδήλωση: κατά την εκδήλωση τούτη καλείται όχι απλώς να
εκφράσει, να εκδιπλώσει ή να εξωτερικεύσει τη δύναμη της ως άνω Μιας ζωής ή του
Ενός, αλλά να αυτοπροσδιορίζεται συνεχώς ως ατομική δραστηριότητα,
ήτοι ως ακατάπαυστα ενεργός ατομικότητα. Μια τέτοια ατομικότητα είναι η διάχυση της
ελευθερίας στον κόσμο με τη μορφή ελεύθερων και ελεύθερα δρώντων ατόμων. Ο
ενιαίος χαρακτήρας ή η μία έννοια της πολλαπλότητας αυτών των ατόμων, ως επί
μέρους Εγώ, είναι η Εγώτητα (Ichheit).
§2
Ετούτη η εγώτητα ενέχει τον χαρακτήρα της πνευματικότητας
του ατόμου, της ιδεατότητας που υψώνεται πάνω από κάθε επί μέρους
φυσική ή σωματική ατομικότητα και η οποία χαράσσει τον προορισμό της ατομικότητας ως
μοναδικής, ενιαίας ουσίας, ως της κατά Χέγκελ Einzel(n)heit [=ενικότητας]. Αυτός ο προορισμός
όμως δεν είναι ποτέ δεδομένος ούτε ντετερμινιστικά συναγμένος ή επιτελεσμένος·
απεναντίας είναι η δυνατότητα που απαιτεί, που πρέπει να γίνεται πραγματικότητα.
Η ψυχή τούτης της απαίτησης είναι η απόλυτη ελευθερία του ατόμου να δημιουργεί
εκ
νέου
τον εαυτό του. Το να δημιουργεί εκ νέου τον εαυτό του σημαίνει να θέτει σκοπούς,
εντός πάντοτε μιας πραγματικότητας –οντολογικής, κοινωνικής, πολιτικής,
υπαρξιακής κ.λ.π– που δεν την έχει επιλέξει το ίδιο, και να τους πραγματοποιεί.
Η πραγματοποίηση τούτη δεν είναι μια μονοσήμαντη και ίδια για
όλα τα άτομα πορεία ζωής, αλλά εκτυλίσσεται με βάση τη μοναδικότητα και τη
διαφορετικότητα του κάθε ατομικού όντος, πέρα από αφοριστικές γενικότητες ή
ισοπεδώσεις, σαν αυτές που βιώνει, ας πούμε η ελληνική κοινωνία από τις
πάσης φύσεως καθεστωτικές δυνάμεις της πολιτικής. Έτσι κάθε νέα ζωή, κάθε
ατομικό ον που έρχεται στη ζωή, έχει μεν την οντολογική της/του ρίζα στη Μια
ζωή, ωστόσο συνυφαίνεται με ένα νέο νόημα ζωής, το οποίο μπορεί να συλλάβει
μόνο αυτό το εξατομικευμένο ον και κανένα άλλο.
§3
Σε κάθε περίπτωση, το εξατομικευμένο ον
συλλαμβάνει και φανερώνει μέσα στον κόσμο ένα νέο νόημα ζωής πάντοτε ως
ενεργό, επί μέρους ον του Ενός προορισμού του ανθρώπου. Αυτά τα επί
μέρους δρώντα άτομα συναποτελούν ένα κλειστό σύστημα πολλών Εγώ, ανήκουν στη
μια ενιαία πνευματική κοινότητα, καθότι σκεπτόμενα όντα. Απ’ αυτή την
άποψη, η απεριόριστη ελευθερία δράσης των ενικών ατόμων δεν είναι μια αμοραλιστική ή αυθαίρετη δραστηριότητα του
ενός ενάντια στο άλλο –πόλεμος όλων εναντίον όλων όπως συμβαίνει με
τους χαμαιλέοντες του εγχώριου αλλά και ξένου πολιτικού αμοραλισμού–
παρά μια συντεταγμένη δράση με βάση επιταγές προορισμού. Με δεδομένο ότι αυτές
οι επιταγές απευθύνονται σε όλα τα όντα και εξειδικεύονται με την ανάληψη από
το κάθε άτομο της δικής του ελεύθερης πράξης, η εν λόγω συντεταγμένη δράση
υπηρετεί τον κοινό προορισμό και έτσι επιτρέπει οι ατομικές ελευθερίες ή οι
ατομικές στάσεις ελεύθερης δράσης να εναρμονίζονται μεταξύ τους. Η εναρμόνιση τούτη
δεν είναι στιγμιαία αρμονία αντι-θέτων αλλά η όλο και πιο βαθιά εξοικείωση του κάθε
ατόμου με αυτό που ιδιάζει στη φύση του και το οποίο όσο το γνωρίζει καλύτερα, όσο
ενεργά το προσεγγίζει, τόσο το ενεργείν του συμβάλλει στην βαθύτερη νοηματική εκπλήρωση
του όλου, μέρος του οποίου αποτελεί αυτό τούτο το άτομο. Αυτή η κατά Φίχτε σχέση
όλου και μέρους, ατόμου και κοινότητας θα αποτελέσει τη βάση για την εγελιανή και
περαιτέρω τη μαρξική διαλεκτική ατόμου και όλου.