Διονύσιος Σολωμός
1798-1957
Φαντασιακές
οντογενέσεις και πραγματικότητα
§1
Ο Πολυλάς στα Προλεγόμενά του: νη΄,
μαρτυρεί, μεταξύ των άλλων, και τα εξής για τον Σολωμό: όταν τελείωσε τον Πόρφυρα
και επρόκειτο να τον δημοσιεύσει, απάντησε σε ένα φίλο του, που παρατήρησε ότι
το έθνος ήθελε δεχθεί καλύτερα ένα ποίημα εθνικό:
«Το έθνος
πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθινό».
Σε άλλη παρατήρηση ότι ήθελ’ είναι καλό να
ευχαριστηθεί και η φιλοτιμία του έθνους, έστερξε και είπε ότι ήθελε τυπώσει
συγχρόνως και ένα μέρος των Ελεύθερων Πολιορκημένων.
§2
Ένα
σχόλιο:
Τι σημαίνουν τα παραπάνω λόγια του Σολωμού για
τον ίδιο και για μας τους σημερινούς;
Ι. Υποδηλώνουν
μια κριτική αντιπαράθεση του ίδιου με διόλου μελετημένες γνώμες της άγνωμης
μάζας ή καιροσκοπικών ατόμων, για τους οποίους η ανταλλακτική αξία κάθε μεγάλου επιτεύγματος της ποιητικής, εν προκειμένω,
σκέψης εν-τοπίζεται στα όρια μιας φαντασιακής
οντογένεσης του έθνους, στα μέτρα δηλαδή αυτού που νομίζει ή φαντάζεται ο καθένας τους ως έθνος, και όχι στην αληθινή, την άφθαρτη Ιδέα του έθνους.
ΙΙ. Έτσι
γνωρίζουμε από την ιστορία, πως δεν ήταν και λίγα εκείνα τα πρόσωπα –σε επίπεδο ποιητικής τέχνης άτεχνα
και ατάλαντα, αλλά και άλλα σε επίπεδο
πολιτικής διεφθαρμένα– που κατηγορούσαν τον ποιητή ότι απείχε από τον άμεσο αγώνα
του έθνους, τη στιγμή που τα ίδια απεργάζονταν με τα «έργα» τους το θάνατο του
έθνους. Διαχρονικά τούτο σημαίνει: η
μια ή η άλλη φαντασιακή οντογένεση
αξιών και αρχών –πνευματικών, κοινωνικών, πολιτικών κ.λπ.– καθιδρύει απατηλές
συνειδήσεις, όχι λιγότερο άρρωστες, με άφρονες συμπεριφορές και δράσεις
οξύτερων ή ηπιότερων διαβαθμίσεων.
ΙΙΙ. Απτό
παράδειγμα, στο πεδίο της σημερινής Ελλαδικής χώρας, η εγκληματική δράση της
νυν καθεστωτικής «αριστεράς» με τις ποικίλες ψυχονευρώσεις
της και τις απαίδευτες, ακατέργαστες παραφυάδες της. Η εν λόγω συμμορία δεν
αξιολογεί το γενικό της «έργο» με βάση την αληθινή,
δημιουργική Ιδέα του έθνους, αλλά με
γνώμονα το ιδιοτελές συμφέρον της νέας συμμορίας, που θέλει να παρουσιάζεται διαφορετική
από άλλες πολιτικές συμμορίες του παρελθόντος.
IV. Έτσι διακηρύσσει αδιάντροπα προς το
λαό/έθνος: «θα απαλλαγείτε από τα κακά του παρελθόντος, εάν συμπορευθείτε με τη
νέα δική μας φαντασιακή οντογένεση». Κηρύσσει, κατ’ αυτή την έννοια, τον απόλυτο όλεθρο, καθώς αποσιωπά την κοινή αλήθεια πως τα στερνά τιμούν τα πρώταˑ και
τα δικά της στερνά είναι μόνο: εξανδραποδισμός
ενός ολόκληρου λαού, αλλά και άλλων λαών μέσα από την ανυπαρξία στοιχειώδους
μεταναστευτικής πολιτικήςˑ πολιτικές
ωμών εξαπατήσεων και τυχοδιωκτισμών, επικράτηση μιας γενικευμένης αντιστροφής
της λογικής των πραγμάτων, μηδενιστική χειραγώγηση των πάντων, ιδιοτελής
εγωισμός, ολοκληρωτική νοοτροπία.
V. Η
προαναφερθείσα ρήση του Σολωμού κρύβει μια ακατάλυτη αλήθεια για το χτες και το
σήμερα της ποίησης, της πνευματικής δημιουργίας και συνακόλουθα της
αντικειμενικής πραγματικότητας: εθνικό
μπορεί να είναι μόνο το αληθινό και
αντίστροφα. Αλλά τι είναι αληθινό, στην περίπτωση της Σολωμικής ποιητικής;
Είναι οι οντολογικές μαρτυρίες της
ποίησης και γενικότερα μιας ποιητικής ζωήςˑ ο μυστικός πυρήνας της, μακριά από όλα τα
επίπλαστα «εθνικά» της ντύματα, δηλαδή από το κατ’ επίφαση εθνικό, από τη φαντασιακή
οντογένεση του εθνικού, η οποία εν τέλει παράγει μόνο το αντεθνικό. Μια
τέτοια φαντασιακή οντογένεση έχει σαπίσει τα μυαλά και τις ψυχές των ανίκανων
πολιτικών της σημερινής Ελλάδας.
VI. Η Ιδέα του αληθινού συνυφαίνεται με τη μυστική σύλληψη του κόσμου, τη σύλληψη δηλαδή του τελευταίου στην πηγή του, όπως μας λέει ο Σολωμός στον Πόρφυρα:
Φιλώ τα χέρια μ’ και
γλυκά το στήθος μ’ αγκαλιάζω.
Ανοιχτά
πάντα κι άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μου.
Ποια πηγή τάχα σε γεννά, χαριτωμένη βρύση;
Ο Πόρφυρας λοιπόν δεν είναι
ένα απλώς αθώο ποίημα, αλλά κομίζει κι αυτός το αληθινό, που αποτελεί το όντως
εθνικό. Η πιο πάνω σύλληψη αισθητοποιείται με τα οράματα της φεγγαροντυμένης –στον Κρητικό
και τους Ελεύθερους Πολιορκημένους– της μεγαλόψυχης Μητέρας στον πόνο και στη δόξα και του κρυφού μυστηρίου των
παιδιών της (Ελεύθεροι Πολιορκημένοι).
VI. Μέσα
από την αφαίρεση του ιστορικού χρόνου το αληθινό ξαναγυρίζει στην ιστορία
ως εθνικό/διεθνικό, με το νόημα της πνευματικής μεταστοιχείωσης του εθνικού/ιστορικού Είναι του ανθρώπου. Πνευματική μεταστοιχείωση
βέβαια δεν συντελείται με βουλευτοποιήσεις και υπουργοποιήσεις, στο πολιτικό
στερέωμα, «καλλιτεχνών», αθλητών και παρόμοιων συντεχνιακών όντων, που δεν έχουν
τελειώσει ούτε την πρώτη δημοτικού, αλλά με την αποκοπή των δεσμών της συνειδητής μας ύπαρξης από το πεζό, το περιττό, το φαύλο του
μαζικού κόσμου. Με βάση και το ποιητικό όραμα του Πόρφυρα, σύγκορμη η
ύπαρξη του ανθρώπου βρίσκει το ζωτικό της ρυθμό, επιτυγχάνει δηλαδή την ως άνω
μεταστοιχείωσή της, μέσα στην ενιαιότητα [=ενιαίο Είναι] αισθήσεων και λογισμού
[=με λογισμό και μ’ όνειρο], η οποία συμβαίνει υπό το κοσμικό φως των πάντα ανοικτών, πάντα
άγρυπνων οράσεων και συνοράσεων της ψυχής. Ένα τέτοιο κοσμικό φως στερούνται
εντελώς–παντελώς οι καθεστωτικοί πολιτικάντηδες, καθώς δεν υπερβαίνουν το
πνευματικό επίπεδο του αφισοκολλητή ή του καφενόβιου χαρτοπαίχτηˑ γι’
αυτό και αυτο-κατατάσσονται στην τάξη των Εθνικών μειοδοτών.